102 barnehager leker seg til trygghet og mestring

«Jeg er opptatt av å fylle ryggsekken til barna med mest mulig. Med Bravo-leken får de utrolig mye moro i tillegg til det nyttige,» forteller barnehagelærer Connie Hansen entusiastisk.

Det er morgen, og Connie er klar for morgenstund i Vårveien barnehage i Oslo. Gjennom prosjektet «Trygghet og mestring» har barnehagen begynt med Bravo-leken. «Jeg setter i gang som vanlig. Vi synger vår faste God morgen-sang, og går gjennom dagstavla. Her har jeg markert Bravo-leken med den fine rødfargen ungene kjenner igjen fra Bravo,» forteller Connie. Barna gleder seg til leken der de møter flere nye ord og begreper hver uke.

I kategorien inneleker var ett av ordene denne dagen «brette». Barnehagen har funnet frem papir i ulike størrelser og farger. «Det at opplegget er så systematisk gjør at alle barna – også de som sliter litt med språkmestring får stort utbytte av det. Det at det alltid handler om lek og mestring gjør alle barna trygge – og superhappy for å ha Bravo-lek,» sier Connie.

I dagene som fulgte fortsatte barna å brette, og bruke andre begreper fra Bravo-leken. En av de andre ansatte i barnehagen kunne en del origami, og nå er barnehagen full av papirkunst og glade barn som har lært et nytt begrep. Noe av det som skiller Bravo-leken fra annen begrepslæring er at den kombinerer muligheten til å gå i dybden på ett begrep med at barna møter et mangfold av bokstaver, ord og begreper i løpet av uka.

Connies fire tips til alle som skal i gang med Bravo-leken

1. Hopp uti det. Vær med på en Bravo-samling, og se hvor enkelt det er å få barna entusiastiske og gira på alt fra bretting til gaupe.


2. Glem at ord og begreper er skole. Dette er lek og mestring. Flere barn kan bli sterkere i språk og sosial samhandling, og leke helt nye leker og situasjoner.


3. Bruk aktivitetene og stasjonene til å se barna i nye situasjoner. Vi har oppdaget både gleder og utfordringer vi ellers ikke hadde sett like raskt. Vi får se sosiale, motoriske og språklige ferdigheter i situasjoner der barna er trygge og glade.


4. Del gjerne i grupper, og ha færre barn. Da blir det lettere å treffe hvert enkelt barn.

Erfaren Bravo-entusiast
Bravo-leken har 15-årsjubileum i år. Gjennom sosialt entreprenørskap har Bravo-leken ført til ekstra tidlig og helhetlig innsats som skaper mestring og trygghet for ungene. Dette kan redusere språkvansker og senere lese- og skriveutfordringer i skolen.  

Connie kjenner opplegget godt, og har mange gode erfaringer med Bravo-leken fra Stenrød barnehage i Halden før hun flyttet til Oslo. «Barnas ryggsekk blir fylt med innhold som gjør overgangen til den virkelige verden lettere og morsommere. Min opplevelse er at Bravo-leken virkelig åpner nysgjerrigheten til barna,» sier Connie.

Bokstavmateriell er også en del av Bravo-leken. Her får barna se bokstavene som trengs for å skrive ordet t-r-o-m-m-e. Barna blir kjent med både bokstavens lyd og bokstavens navn, og de små og de store bokstavene i Bravo-runden.

I Stenrød barnehage hadde de en gang gaupe som tema. Det var stor suksess. Plutselig kunne Connie og de andre ansatte høre ungene le og kose seg med at gaupe er «Lynx Lynx» på latin.

 «Dette er en enkel lek som tar lite tid. Bravo-leken skaper et fellesskap barna mellom, og mellom barna og de voksne. Utenom den organiserte Bravo-samlingen ser vi at bildene og aktivitetene skaper glede og mestring hos barna,» forteller Connie. Bravo-leken introduserer barna til mange ord og begreper. Det fyller ryggsekken, og danner grunnlaget for erfaring, mestring og trygghet senere i livet.

Stolte og engasjerte tilskuddsgivere
Hele 102 barnehager med 242 avdelinger får muligheten til å skape trygghet og mestring med Bravo-leken takket være tre parallelle prosjekter i 2023-2025. De tre sparebankstiftelsene, Sparebank1 Stiftelsen Østfold Akershus, Sparebankstiftelsen DNB og Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, og barnehageetaten i Fredrikstad kommune har sammen finansiert prosjektene. Intempo AS er prosjektansvarlig og følger opp barnehagene underveis.

«Stiftelsen er opptatt av å støtte prosjekter som styrker barns muligheter til å få en god start på livet. Derfor er vi glade for å kunne bidra til dette prosjektet med mål om å redusere språkbarrierene og gjøre det lettere for barnehagene å inkludere barna.»

Linn Lunder, leder av formålsområdet Nærmiljø og kulturarv i Sparebankstiftelsen DNB