Vi ønsker nå mange barn fra Ukraina velkommen til oss. I den forbindelse har Intempo, med støtte fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, utviklet Bravo Intro. Materiell og kurs gis i gave fra sparebankstiftelsene Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Sparebankstiftelsen DNB, Sparebankstiftelsen SR-Bank, Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge og Sparebanken Vest til barnehager, småskoleklasser, mottaksklasser og asylmottak i hele landet som allerede har mottatt eller har sagt ja til å ta i mot barn fra Ukraina.
Les merI tidligere evalueringer fra prosjektperiodene for Inkluderende språksatsing har det kommet frem at Bravo-leken har vært en populær og stimulerende lek for barna, og et godt verktøy for de voksne i barnehagene. Trass i utfordringer med kohorter, smittevern og perioder med nedstenging viser evalueringsrapporten fra 2020-2022 tydelig at Bravo-leken skapte engasjement og språkutvikling hos barna også i den krevende pandemiperioden.
Les merI evalueringen opplyser barnehagene at Bravo-leken har hatt god effekt på barnas språkutvikling, bidratt til utvikling av personalets kompetanse og språkbevissthet, og 91,4% svarer at de ønsker å fortsette med Bravo-leken også etter endt prosjekt.
Les merVi ønsker nå mange barn fra Ukraina velkommen til oss. I den forbindelse har Intempo, med støtte fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, utviklet Bravo Intro. Materiell og kurs gis i gave fra Sparebankstiftelsene Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Sparebankstiftelsen DNB og Sparebankstiftelsen SR-Bank til barnehager, småskoleklasser, mottaksklasser og asylmottak i Agder og Telemark, på Østlandet og i Hordaland og Rogaland som allerede har mottatt eller har sagt ja til å ta i mot barn fra Ukraina.
Les merVi ønsker nå mange barn fra Ukraina velkommen til oss. I den forbindelse har Intempo, med støtte fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, utviklet Bravo Intro. Materiell og kurs gis i gave til barnehager, småskoleklasser, introduksjonsklasser og asylmottak i Agder og Telemark som allerede har mottatt eller har sagt ja til å ta i mot barn fra Ukraina.
Les merI evalueringen av Inkluderende språksatsing 2020-21 sier 91,4% av barnehagene at de ønsker å videreføre bruk av Bravo-leken. Hjelmeland barnehage og Rishagen FUS barnehage er blant disse. De mener Bravo-leken er et enkelt og anvendelig verktøy som alle de voksne kan bruke, og de har erfart at det treffer alle barna, også de som av ulike grunner kan være sårbare eller oppleve vansker med språket.
Les merVi lanserer nå videokurs i Bravo-leken til bruk på personalmøter eller planleggingsdag. Lær Bravo-leken når det passer for dere!
Les merBravo-leken er en del av Skiptvet kommune og er med i evalueringer på tvers i kommunen. Jeg opplever det som veldig positivt fra vår side.
Skiptvet kommune har siden 2018 satset ekstra på de yngste barna. Målet er å gi dem en god start på livet. Hjemmet, helsestasjonen og barnehagen er barnets første møte med samfunnet og det viktige grunnlaget for videre utvikling legges nettopp her.
Les merAlle vil utjevne forskjeller og sikre god tidlig innsats for alle barn. Oppvekstsjef Johan Søfteland har funnet ut hvordan en liten kommune med begrensede ressurser kan gjøre det i praksis.
Les merGøy, inkluderende, systematisk og lærerikt. Det er hovedgrunnene til at spesialpedagog Wenche Pedersen Dahl lar seg begeistre av Bravo-leken.
Les merMed ny mobbelov på trappene er Bravo-leken mer aktuell enn noen gang, mener Arild Tid Johannessen, barnehagekonsulent i Strand kommune.
Les merTilje har en diagnose med forventet forsinket språkutvikling. Hun har ikke behov for videre tiltak etter ett år med Bravo-leken sammen med familien hjemme.
Les mer80 prosent av deltakerne i toårige prosjekter med Bravo-leken mener at barna som trenger noe ekstra har fått stort eller svært stort utbytte.
Les merVed Nordnes skole i Bergen har forsterket avdeling på både barnetrinnet og mellomtrinnet testet Bravo-leken de siste to årene. Med noen enkle tilpasninger, har leken vist seg å være et svært nyttig verktøy for elever med spesielle behov.
Les merI to år har alle barnehagene i Strand kommune lekt Bravo-leken. Nå som prosjektet er avsluttet ønsker 91,7 prosent å fortsette med leken.
Les merTre av 16 barn på en avdeling ved Solkollen barnehage Flekkerøy hadde betydelig forsinket språkutvikling. Utbyttet disse barna hadde av Bravo-leken imponerte personalet.
Les merCecilie Høisæter er mor til et barn som får spesialpedagogisk hjelp. Hun ønsket selv å bidra til sin datter Danielas utvikling.
Les merIda Marie Krone er en av mødrene som tidlig skjønte at hun måtte være i forkant for å skreddersy et tilbud til Joakim på snart 3 år.
Les mer